zondag 28 december 2008

Ode aan de oliebol


Nog een paar dagen te gaan in 2008, even terug kijken maar vooral vooruit.
Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen.
Het is en blijft afwachten en aan het eind van 2009 zullen we het weten.

Ook is het de tijd van Oliebollen, appelflappen en appelbeignets
Vroeger bij ons in de banketbakkerij gingen er duizenden door onze handen en stonden ze dagen te bakken.
Op zich een hele happening waar ik leuk op terug kijk.
Vers uit de olie vind ik ze het lekkerste.
De bakkerij is verkocht, maar de oliebollen hebben we nog steeds.
Mijn vader bakt voor familie en vrienden, en hij wordt nog regelmatig gevraagd om voor een vereniging beslag te maken.
Vandaag heb ik er al vast wat bij hem opgehaald en smullen we er weer van.
Ik hoop dat mijn vader ze in 2009 ook weer bakken kan.
Want dit zijn toch wel de lekkerste of is het de melancholiek naar de tijd van toen.
Het maakt ook niet uit................

Wat 2009 ook gaat het brengen, wat we ook gaan doen, de tijd zal het ons leren.
Ik hoop in ieder geval dat het een mooi jaar gaat worden.

Ik wens dan ook iedereen een heel.

GELUKKIG NIEUWJAAR....!!!!!!!!

13 opmerkingen:

Miss Marple zei

Hallo Hetty

Tja, hier in Duitsland kennen ze geen oliebollenkraam...dus ik zit nog een beetje te hopen, dat mijn mama er een paar bakt...Dat is voor mij het ultieme nieuwjaarsontbijt.

Ook voor jou alvast de beste wensen voor 2009 met veel geluk en gezondheid - Irma

La Flotte zei

Ik hou ook zo van oliebollen, vooral net uit de olie zoals je zegt!
Heerlijk gewoon met véééél poedersuiker....!!!

Ik wens je ook het allerbeste voor 2009 met veel gezondheid, geluk, liefde én creativiteit natuurlijk!

groetjes Heidi

I. zei

Mmm, lijkt me heerlijk, maar ik heb ze nog nooit mogen proeven :-) Hier in België kennen we die traditie niet.
Smakelijk met oudejaar!
En alvast een gelukkig nieuw jaar!
Groetjes van Isabel

jeanette zei

wij halen de bollen ook altijd van de warme bakker, voor de krenten met kleine stukjes appel zijn bij mij favoriet. ik voel me op dit moment niet zo lekker, lichte buikgriep en misselijk. moet er nu even niet aan denken maar ik hoop dat ik woensdag weer heerlijk smullen kan. fijne jaarwisseling!

My Lovely Things zei

Happy New year!!
hugs Anna

Miss Marple zei

Hihi

Mama stond net met een bord vol verse oliebollen voor de deur...Wat heb ik een geluk!!! En lekker dat ze zijn!

LG - Irma

Tanja*s Homestyle zei

Hi Hetty
I wish you a Happy New Year!
Hugs Tanja

Bertina zei

Hallo Hetty,
Oh ik kan op het moment geen oliebol meer zien, heb twee dagen geholpen op de tennisbaan met bakken, maar wel heel gezellig zoals jij ook het bakken in de bakkerij hebt beschreven.
Ik wens jou en jouw familie een heel gezond en gelukkig 2009 toe. En maar weer vrolijk verder bloggen in het nieuwe jaar!

le ciel flamand zei

Zoals Isabel al zei, wij kennen deze traditie niet, wij eten alleen oliebollen als er kermis is in het dorp... Gelukkig Nieuwjaar! Groetjes, Annelies

Romantiska Hem zei

Åh himmel vilken mysig blogg du har!! Hitta hit från min vän Ingela, kommer tillbax. Kram Petra E Romantiska Hem

A Box Of Dreams zei

Hey wist ook niet dat dit traditie is bij jullie noorderburen...maar ken wel het gevoel dat je erbij hebt want bij ons thuis vroeger werden ze gegeten als het kermis was, dan werd er een grote puntzak gekocht en ik vond altijd de onderste het lekkerst want daar was de poedersuiker al lekker ingetrokken mmm heerlijk...heb er al in geen jaren meer gegeten...
Beste wensen voor 2009!

gamla skolan zei

Thank you ! For nice words on my blogg ! I hope you come back !! Now i have found your blogg ! And it look good !! Hugs from Susanne / den gamla skolan

English style zei

als de oliebollen maar warm zijn vind ik ze heerlijk, als ze koud zijn, laten ze mij ook koud, want dan schelen ze mij niet veel meer...
wat leuk dat je de suikerstrooier in gebruik hebt, die heb ik ook, maar die staat voor de sier