vrijdag 12 februari 2010

Mijn paspoppen in de Ariadne At Home



Mijn paspoppen en mijn verhaal staan in de Ariadne At Home van deze maand
Voor iedereen die geen abonnement heeft, hier de foto en het verhaal geschreven door Mirjam Enzerink tekstschrijver.



Antieke paspoppen

Hetty kocht haar eerste paspop toen ze 21 was. Op slag verliefd werd ze op het antieke model met het ranke linnenlijfje. Nu, 23 jaar later, is de liefde voor oude paspoppen alleen maar gegroeid. Nét als haar collectie. “Er is vrij weinig bekend over de geschiedenis van de paspop. Maar het staat vast dat deze heel ver teruggaat. Toen in 1923 het graf van Toetanchamon werd geopend, ontdekte men daarin namelijk ook een houten torso. Het had de exacte maten van de farao en droeg zijn kleding.
In de zeventiende en achttiende eeuw werden levensgrote paspoppen rondgestuurd door Europa. Ze waren aangekleed met de laatste mode. Zo konden rijke dames en heren de trends volgen. Hun kleermakers maakten de kleding vervolgens na. In Vlaanderen noemde men de poppen mannekens of mannekijns. In Frankrijk namen ze dit over maar spraken ze van ‘mannequins’. In het Engels betekent mannequin nog altijd paspop.
De paspoppen die brocanteliefhebbers verzamelen, zijn meestal gemaakt zo tussen 1850 en 1950. Vooral de poppen van het Franse bedrijf Stockman & Siegel zijn favoriet. Zij produceerden vanaf 1867 poppen voor couturiers en duurdere modehuizen om collecties te presenteren. Ook de paspoppen van Vendome Paris kom je nog wel eens tegen.
Bijzonder zijn de Napoleonpaspopjes. Dit zijn paspoppen met beentjes die je nog maar zelden ziet. Hetzelfde geldt voor paspoppen met een wespentaille. Hierop showde men zo tussen 1850 en 1880 hoepelrokken en korsetten. Klanten probeerden deze creaties in het atelier niet aan. Dat was veel werk en bovendien onbetamelijk voor een dame.
De oprichter van Stockman was de eerste die kledingmaten standaardiseerde. Hij deelde zijn poppen in 1887 in in bijvoorbeeld een maat 6, 10 of 12. Je vindt deze getallen ook terug op de poppen. En het grappige is, dat ze diezelfde maten in Amerika nog altijd gebruiken.
Als ik een paspop tegenkom, let ik op een aantal dingen. Ik ben bijvoorbeeld weg van poppen met een mooie gedraaide houten voet. Aan het hout kun je goed zien of de pop echt oud is. Verder moet een paspop een mooie houten knop hebben bovenop het lijfje. Ook horen er armknoppen op te zitten. Het lijfje, vaak gemaakt van papier maché, is meestal bespannen met een mooie kwaliteit linnen. Gebruikssporen vind ik niet erg. Dat prikkelt mijn voorstellingsvermogen alleen maar. Ik kan een heel verhaal verzinnen rondom een paspop. Welke kleding heeft hij gedragen?’ Of: ‘waar zou de pop hebben gestaan?’ Naast de sierlijke paspoppen ben ik ook dol op aparte exemplaren, zoals mijn twintigerjaren Hema-paspop. Een heel ander model mét benen, maar minstens zo bijzonder.
Inmiddels heb ik tien paspoppen verzameld. Ze staan in groepjes in mijn huis of statig in een hoek van een kamer. Ze horen er hier helemaal bij.”

Met dank aan Hetty voor het lenen van haar paspoppen voor fotografie.

30 opmerkingen:

Home and Lifestyle zei

Het was zó leuk om iets te lezen van iemand die ik ken via het bloggen. Het lijkt me geweldig om iets van jezelf in zo'n mooi woonblad terug te vinden...ik zou er supertrots op zijn! Je hebt een prachtige verzameling!!

Ik gooi mijn woonbladen nooit weg en kijk ze regelmatig in, dus ik kan nog lang van je paspoppen blijven genieten!

Fijn weekend!

Lieve groet, Ingrid

La Flotte zei

Wat leuk om te lezen maar ik vind je dames bij jouw binnen heel wat mooier staan als die witte achtergrond.
Maar wat een leuk verhaal!

Fijn weekend!

Collie-Collie zei

Wat een prachtige foto en verhaal van je paspoppen. Mooi om een verhaal over jezelf en je paspoppen in zo'n mooi woonblad terug te vinden... super hoor! Je verzameling is een pláátje!!

Groetjes, Collie

seasons of my house zei

Hetty, Bedankt voor je lieve berichtje. En wat leuk, je paspoppen in de Ariadne, lag gisteren bij mij in de brievenbus maar heb hem nog niet gelezen. Ga er straks eens rustig voor zitten.
Karin

The Old and the Beautiful zei

Wat leuk om het verhaal alvast te lezen.
Ik koop de ariadne altijd maar mocht dat er niet van komen dan heb ik jou verhaal alvast gelezen.
En je dochter was een prachtige ijskoningin in je vorige post.
Heel fijne weekend en fijne Valentijn.

Groetjes,
Gonda

lia zei

Ik ben lid van de ariadne dus mis niets.. Leuk om je dames zo bij elkaar te zien.

fijn weekend,
lieve groet Lia

Jacqueline zei

How exciting to be in print, Hetty.
You must feel very proud. XXXX

Madelief zei

Hoi Hetty,

Zo leuk om gisteren jouw verhaal en dat van Jeannette in de At Home te lezen! En wat voor stuk; informatief & mooi. Je kan er trots op zijn!! Ook je verzameling is prachtig.

Een gezellig weekend!

Lieve groet, Madelief

Room Seventeen zei

Mooi informatief verhaal, daar hou ik wel van! Ben het met je eens dat de poppen bij jou thuis sfeervoller staan dan in de witte studio. Maar ach, dat mag de pret niet drukken, het is een prachtige verzameling!
Groetjes Hennie

@nne zei

De Ariadne lag in Belgie nog niet in de winkel. Ik kijk nieuwsgierig uit naar het nieuwe nummer. Prettig weekend, @nne

La Maison zei

Heerlijk om het artikel al te lezen je hebt een mooie collectie Hetty.
Hopelijk ligt de At Home maandag in de winkel en dan is er één voor mij.
Gezellig weekend en groetjes
Hermine

It's me zei

Hoi Hetty

Leuk hoor dit artikel ga hem van de week kopen ! leuk....ben net thuis bloemetjes staan op water weekend heerlijk.

Maar er is een hoop nieuwe post hoor!

Vind ik ook erg leuk! maar weet nooit zo goed of ik bij iedereen wat schrijf tis soms zoveel !

Vraag me af hoe de rest van de blogdames dat doen...heb jij een tip??


Groetjes fijn weekend Ria

Jacqueline zei

Dear Hetty,
Just wanted to thank you for commenting on my birthday post for Renee. Thanks for the support. XXXX

bellavien zei

Wat leuk dat je de foto en het verhaal hier plaatst, ga nu snel even lezen, want ik kan dit mooie blad idd niet kopen.

lieve groet bellavien

Musje zei

Hoi Hetty via de blog van Just Jeanette kwam ik op jou blog terecht,je blog is super,wat gaaf dat je poppen in de At-Home staan,ik heb de At-Home voor mij liggen en ik vind de paspop met het kantje onderaan zo prachtig mooi,ik ga nog even verder kijken op je blog en heb mijzelf aangemeld als volgster,ik wens je nog een fijne zondag en ow ja de droom die je hebt in je profielverhaaltje,die heb ik ook,groetjes Joke.

jeanette zei

zaterdag lag de at home pas in de bus,(ben abonnee) gelukkig hebben ze me niet vergeten:-) Ik heb met plezier je stuk gelezen, meid wat weet jij veel van die oude dames:-) Ik weet als iets je passie is dan weet je ook alle in en outs.

je hebt een prachtige verzameling en daar kan je zeker zeer trots op zijn, zo komen prachtig uit in het blad maar bij jouw thuis heb je de hele sfeer en tja...daar kan geen tijdschrift tegenop hoor.

Het duurt vaal even hoor voordat je de at home toegestuurd krijgt van at home zelf. Ik krijg ook nog één extra toegestuurd maar dat kan zo nog twee weken duren...

Geniet van je prachtige reportage en de leuke reacties...

Fijne zondag,
Liefs jeanette...

All Seasons zei

Wat een prachtige mooi reportage, Hetty. Wat zal jij trots zijn op je dames, ze staan er weer mooi op. Maar ik geef eerlijk toe ik vind ze in jouw huis toch wel mooier voor de dag komen. Ik vind dit ietswat te witte achtergrond, maarja wie ben ik....
geniet van deze liefdevolle Valentijnsdag.
Lieve groet,
Patricia

Petra zei

Hoi Hetty,

Bedankt voor je welkomswoorden, zit er nu 2 weken en eigenlijk is m'n leven veranderd.Ik kom je vaak tegen, is het niet in een blad dan wel weer hier. Leuk huis heb je ook.

Groetjes Petra

A Box Of Dreams zei

Hallo Hetty, wat goed die reportage, word je misschien nog een vaste medewerkster van de Ariadne...Groetjes, An

Mama Monique zei

Wat leuk zeg. En wat een heerlijk stukje om te lezen!

Corine zei

Bij jouw thuis passen ze echt in ht plaatje, maar toch vind ik ze zo puur in de At Home ook prachtig!
Leuk ook dat je zelf mee mocht werken aan de tekst bij het artikel.
Groeten, Corine(THUIS)

franca@villadesta zei

Wat een leuke reportage maar in je huis hebben ze een veel mooiere achtergrond!

Spannend, om alle wanden van je woonkamer in dezelfde tint te schilderen.

Groetjes Franca

Granny's Place zei

Wat grappig! Heb het artikel uitgebreid zitten lezen en mij ook zitten vergapen aan de prachtige paspoppen, zo zie je ze niet vaak. Het is nog altijd mijn droom om er ook ooit een te kopen.
Dacht dat ik je al volgde, maar dus niet ben ik nu gaan doen.
Groetjes Madelon

It's me zei

Wat een leuk artikel in de ariadne!!

Ik heb het net gelezen.leuk !

Groetjes Ria

Ineke zei

Wat leuk hè Het! Je kunt weer trots zijn. Liefs uit .......

Anita zei

Heb net de Ariadne gelezen en vond het erg leuk jouw stukje te zien.Wat een eer om voor zoiets gevraagd te worden maar je hebt dan ook een hele mooie collectie paspoppen en bent erg origineel!!
Geniet van je'beroemdheid' in zo'n mooi blad!Fijn weekend en groetjes ,Anita.

Anja zei

Ik wist helemaal niet dat dit in de planning zat en dus dacht ik eerst bij het plaatje "hey..." en bij de tekst 'HEYYYY" en dat was natuurlijk erg leuk. Top meid, ik zou ook supertrots zijn. Fijn weekend!

Linda zei

Hallo Hetty,

Al een tijd lees ik mee op je log en geniet ik van alles wat je schrijft. Ik vind je passie voor paspoppen heel bijzonder en ik vind het een geweldig artikel. Tot mijn grote verbazing dat zag ik dat we in dezelfde plaats wonen... Zo lijkt de wereld heel erg groot en in eens ook zo dichtbij. Succes met alles en ik blijf gezellig mee lezen hoor.

groetjes van Linda

Bo Butiek zei

Hallo Hetty,

Geweldig dat ze je poppen gebruikt hebben in de Ariadne At Home.

Mooie foto... maar deze kan niet tippen aan de foto's van jezelf, veel sfeervoller!!

Groet,
Claudia

karolina zei

hoi hetty:)Vandaag ik kocht de krant "at home ariadne"omdat ik wil lezen op over uw paspoppen.het was leuk lezen.
Groeten Karolina