donderdag 18 oktober 2012

De Brieven van..........

Op één van onze brocante reisjes kochten we een mooie oude lessenaar..deze lessenaar is inmiddels al van eigenaar gewisseld maar..........in deze lessenaar zatten de brieven van..........
Ik denk van de dame op de foto,en ze heet volgens mij Simone.. de brieven zijn geadresseerd aan een Madam uit Dieppe... De oudste brief dateert uit 5 april 1947.. dus kort na de oorlog...
Het handschrift is erg onduidelijk en mijn Frans net zo goed als mijn chinees..;-) Maar ik denk dat de brieven afkomstig zijn van een familielid.


Hoe bijzonder dat deze brieven nu bij mij zijn.. en hoe jammer dat de erfgenamen ze gewoon hebben laten zitten in de lessenaar...
Voor hun wellicht geen waarde..voor mij heel SPECIAAL.
Dat zijn van die mooie extra vondsten die je er zo maar bij kado krijgt
...hoe leuk.

Groetjes Hetty

19 opmerkingen:

Just a City Girl zei

Ohww zo'n vonds wilt iedereen wel doen denk ik Hetty....geweldig en zo ontzettend bijzonder...jammer dat je het niet kan lezen en ook jammer dat de familie dit niet bewaard heeft maar nu kan jij er van genieten ;-)

Liefs Caby

Alie zei

Jammer dat je ze niet terug kunt geven. Misschien is er nog wel familie die er belang bij heeft. Wij krijgen in onze Boelschuur ook weleens iets, waarin foto's of brieven zitten en durven ze dan niet weg te gooien. Meestal kunnen we de familie nog wel achterhalen, maar voor jou is dat natuurlijk een ander verhaal. Wel heel leuk hoor en interessant. Kan niet iemand ze vertalen voor je?? Groetjes Alie

Just a City Girl zei

Dat is nog eens een mooie vangst Hetty, en zo bijzonder, jammer dat je niet kan lezen wat er op staat....en idd ook jammer dat de familie dit niet bewaard heeft...maar voor jou wel weer een mooie vondst..

Geniet ervan en geef het een mooi plekje

liefs Caby

saskia zei

wat een bijzondere vondst zeg ,ik zou inderdaad nieuwsgierig worden naar de herkomst ervan .
vreemd dat de familie dit gewoon weggedaan heeft he .
maar een vondst om te koesteren dat is zeker .

grtjs saskia

Stella zei

Dit is toch wel heel bijzonder om te hebben !
lieve groet,Stella

lia zei

Ik weet dat er ook mensen zijn, die het gewoon oude troep vinden. En het niet als iets kostbaars zien. Gelukkig zijn ze dan bij jou op de goede plaats terecht gekomen.

Liefs Lia

anita zei

Wat leuk dat je zoiets er bij krijg.
Ik vind dit wel bijzonder.
Maar wel leuk om te hebben.

gr. Anita

Ger zei

Altijd leuk dit soort vondsten,en niet enkel zo'n brief als papiertje....maar meer de fantasie molen die in je koppie in werking gezet wordt,met allerlei vragen over hoe en wat....
Misschien klopten haar gas en elektriciteit rekening niet...?

Toen ik jaren geleden beneden in de voorkamer in het kraambed lag zag ik door het raam een tafereeltje afspelen wat verre gevolgen heeft gehad voor opkoper en erfgename.

Aan de overkant woonden een oud echtpaar waarvan iedereen wist dat ze al jaren geen echt paar meer waren,ze waren ''wat'' zonderling,deden ieder hun eigen boodschapjes en huishoudinkje,hij hing op bijna negentig jarige leeftijd nog dagelijks aan de rekstok en ringen op zijn achterplaatsje, zij was in vele hun ogen een arm schepseltje waar heel de buurt medelijden mee had,ging men naar de slager vroeg je om de puntjes van ham en worst die over bleven van vleeswaren en zij was er heel blij mee.
Het was in een tijd in een volksbuurt dat niemand het royaal had en veel mensen hadden moeite met het rondkomen van hun weekloontje,toch ging altijd het verhaaltje de ronde dat het stel door hun zuinige leventje wel ergens een oude sok moesten hebben liggen.
Na hun overlijden werd het huurhuisje hermetisch afgesloten en de enige in leven zijnde zoon ook al op leeftijd schommelden heel het huisje ondersteboven om die sok te vinden....
maar niks...helemaal niks was er te vinden bazuinde hij rond in de straat.
Tot op de dag dat een opkoper het huisje leeg droeg met oude spulletjes waar ik toen al van watertanden,het open vrachtwagentje stond al aardig vol toen er een oud nachtkastje met deurtjes en laden naar buiten gebracht werd op de rug van de opkoper.....er vielen door zijn onhandige gestuntel enkele laden uit de kast.....en wie zal het zeggen....zat er een dubbele bodem in....ik zag in elk geval dat het bankbiljetten regende op en over straat....ik heb nog nooit iemand zó vlug zien worden,rapen,rapen wat hij rapen kon, maar niet snel genoeg om dat alles aan het oog te onttrekken van zoon die in dat bedrijf ook net met meubelstukje de voordeur uit kwam.
Het is er nog lang over gegaan van wie die stapels geld nou waren....van de opkoper die de spullen al betaald had.....of van de zoon als erfgenaam.
Jaren later toen wij daar allang niet meer woonden kwamen andere erfgename waaronder kleinkinderen nog bij mij aan de deur om te vragen of ik wilden getuigen voor de rechtbank wat ik die morgen gezien had vanaf eerste rang achter glas,dus de familie was nog steeds bezig met die ouwe zijn oude sok.
Dit schoot na jaren weer even door mijn koppie na het zien van jou post.

Fijne dag en lieve groeten.
Ger


De Lorelei Brocante. zei

Oh..dat is leuk !! en er zal vast iemand zijn die ze even voor je kan vertalen,Frans hé, haha op markten ook altijd handen en voetenwerk.
We komen niet verder dan 1 euro in het Frans toch, hahah meer dan genoeg ook... ;-)1 euro..
Heel bijzonder dit.

Fijne dag nog

Groetjes
Dicky Marie

It's me zei

Inderdaad.....zo bijzonder.....ik wou dat ik ze had van mijn moeder of vader.....of broer......lijkt me echt gaaf !!...liefs Ria...xxx..mooie foto's !!

Danique zei

Wat bijzonder.
Misschien is er iemand die het voor je kan vertalen?

Groet, Danique

Home and Lifestyle zei

Dat is wel heel bijzonder Hetty, iets om goed te bewaren!!

Liefs, Ingrid

Thuis bij Tjits zei

wat een bijzondere vondst.. een vondst met letterlijk een verhaal.. boeiend!!

lieve groet, Tjits

faire un songe zei

Per abuis zijn de laatste leuke reacties verwijderd..
Natacha had juist zo leuk wat dingetjes uitgezocht..
excuus..!Ik kan het niet meer terug halen.
Groetjes Hetty

Mayflower zei

Wat een bijzondere vondst Hetty.
Ik heb de lessenaar net gisteren, weet even niet meer bij wie, bewondert.
Wat jammer dat de familie van wie deze brieven afkomstig zijn deze zo weg hebben gedaan, dit zijn toch dingen om te koesteren.
Lieve groet, Mea

Des guirlandes zei

ja, mooi hè, dat ouderwetse handschrift en het 'officiële' van de stukken van vroeger. Tegenwoordig gaat het met een e-mail of gedrukte standaard brief.
Heerlijk om zoiets in huis te hebben wat de tijden doet herleven. Wees er maar zuinig op!
Groetjes,
Barry

hemelswitwonenmetbrocante zei

Echt bijzonder, ik kan me zo voorstellen dat je je helemaal inleeft hoe zo iemand geleefd heeft.
Fijn weekend,
Bertha

Miranda zei

Dat blijven toch bijzondere vondsten en ongelooflijk dat iemand daar zomaar afstand van doet, gelukkig hebben ze nu een goed adres gevonden.

Fijn weekend. Groeten, Miranda

Corine(THUIS) zei

Ik zou geen rust hebben voordat ik wist van wie en aan wie die brieven nu zijn :)
Zo leuk om zo een stukje franse geschiedenis in huis te hebben!
Ik wist trouwens niet dat jij chinees sprak...